Parkeringsbøter i Norge
Hvert år deles det ut flere hundre tusen parkeringsbøter i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) ble det i 2024 registrert over 800 000 tilfeller av ilagte bøter for feilparkering. Mange bilførere betaler uten å stille spørsmål, men visste du at en betydelig andel av disse bøtene kan være grunnlag for en klage?
Når kan du klage?
Det finnes flere situasjoner der det kan være aktuelt å klage på en parkeringsbot. Typiske eksempler inkluderer:
– Feil skilting
– Mangelfull merking av parkeringsplasser
– Tekniske feil på betalingsautomater eller apper
– Nødvendige stopp i nødsituasjoner
I slike tilfeller kan en godt dokumentert klage føre til at boten bortfaller helt eller delvis.
Slik lykkes du med en klage
Statistikken fra Norges Parkeringsforening (NORPark) viser at rundt 12–15 % av alle klager på parkeringsbøter fører til medhold. Dette betyr at tusenvis av nordmenn årlig får medhold i sine klager.
For å øke sjansen for å få klagen godkjent bør du:
– Lese boten nøye
– Kontrollere at all informasjon stemmer
– Ta bilder av skilting og bilen din
– Dokumentere eventuelle feil
– Sende klagen innen fristen (ofte mellom 7 og 21 dager)
En saklig, presis og godt dokumentert klage er nøkkelen til å få medhold.
Klagen.no – en enklere vei
Mange opplever klageprosessen som tungvint. Derfor finnes Klagen.no – en plattform som gjør det enkelt å sende en profesjonell klage på parkeringsbøter. Her kan du fylle ut klageskjema, laste opp bildebevis og følge saken til en avgjørelse foreligger.
Klagen.no gjør prosessen raskere, enklere og mer oversiktlig for bilister som ønsker å bestride en bot.